FLUOR – SZYBKA POWTÓRKA PRZED EGZAMINEM


Witajcie w Nowym Roku!:)
Mam nadzieję, że udało wam się choć trochę odpocząć podczas świąt i przywitaliście Nowy Rok z pozytywną energią. Wiem, że dla niektórych jest to czas intensywnych powtórek do egzaminu zawodowego, który również w tym roku odbywa się w sesji zimowej. Jedna z was prosiła o notkę na temat profilaktyki egzogennej i endogennej (pozdrawiam Sylwię:)) i mimo, że wcale nie zanosiło się na to, że owy wpis się pojawi, to dzisiaj znalazłam, w moim jakże wymęczonym już podręczniku Jańczuka, notatki na temat fluoru do szybkiej powtórki przed egzaminem oraz kilka przykładowych zadań egzaminacyjnych z nim związanych. Zapraszam do czytania:)
 
                                                                                                                                                                                           
 

PODSTAWOWE INFORMACJE NA TEMAT FLUORU
– pierwiastek chemiczny należący do grupy chlorowców,
– masa atomowa 19,
– gaz o żółtawozielonej barwie,
– ma silny zapach,
– nie występuje w stanie wolnym w przyrodzie, gdyż wykazuje silną aktywność chemiczną,
– najczęściej występuje w postaci fluorku sodu,
– jest higroskopijny (chłonie wodę),
– ma żrący smak,
– dobrze rozpuszcza się w wodzie.

                                                                                                                                                                                           
PRODUKTY SPOŻYWCZE BOGATE W FLUOR TO NA PRZYKŁAD:

– ryż,
– groszek,
– cielęcina,
– wątroba,
– marchew,
– szpinak,
– wiśnie,
– herbata.
                                                                                                                                                                                           

FLUOROZA
(przewlekłe zatrucie fluorem. Występuje w różnych postaciach)
 
FLUOROZA ENDEMICZNA – związana z  naturalnym nadmiarem fluorków w wodzie,
FLUOROZA PRZEMYSŁOWA – typowa dla niektórych gałęzi przemysły,
FLUOROZA „Z SĄSIEDZTWA” – występuje u osób mieszkających w pobliżu niektórych zakładów przemysłowych)
FLUOROZA POKARMOWA – związana z nadmiernym spożyciem fluorków w pokarmach lub w wodach mineralnych,
FLUOROZA LEKOWA – związana z przyjmowaniem zbyt wysokich dawek leczniczych lub profilaktycznych fluorków.

                                                                                                                                                                                           

PROFILAKTYKA FLUORKOWA DZIELI SIĘ NA

1.PROFILAKTYKĘ ENDOGENNĄ (bierną, masową)
– fluorkowanie wody wodociągowej,
– przyjmowanie fluoru w postaci tabletek,
– fluorkowanie produktów spożywczych.
 
2. PROFILAKTYKĘ EGZOGENNĄ (czynna, indywidualna, kontaktowa)
– pędzlowanie, wcieranie żeli, roztworów i lakierów fluorkowych,
– szczotkowanie zębów pastami, żelami, roztworami fluorkowymi lub płukanie płynem zawierającym fluorki
 
Picie wody fluorkowanej oraz ssanie tabletek z fluorem zalicza się zarówno do profilaktyki endogennej jak i egzogennej.
Stężenie związków fluoru w pastach do zębów zawiera się zwykle w przedziale od 525 – 1450 ppm.
Stężenie poniżej 500 ppm nie ma działania kariostatycznego.
                                                                                                                                                                                           


DAWKI FLUORU

 

– dawka powyżej 8mg fluru w ciągu doby – DAWKA TOKSYCZNA
– dawka powyżej 20 mg fluoru na dobę – PRZEWLEKŁE ZATRUCIA
– jednorazowa dawka fluoru 0,1-0,15g/kg masy ciała – ZATRUCIE OSTRE
– 4-15g fluorku sodu u człowieka dorosłego – DAWKA ŚMIERTELNA 
                                                                                                                                                                                           

PRZYKŁADOWE ZADANIA EGZAMINACYJNE


Dla dzieci od 7 roku życia należy zalecać pasty do zębów o stężeniu jonów fluoru
a)  od 0,02% F- do 0,05% F-
b) od 0,1% F- do 0,15% F-
c) od 0.2% F- do 0,35% F-
d) powyżej 0,4% F-

Do grupowej profilaktyki próchnicy należy
a) fluoryzacja zębów metodą Torella
b) fluoryzacja zębów metodą Knutsona
c) lakierowanie zębów preparatem Fluor Protector
d) lakowanie zębów lakiem szczelinowo – uszczelniającym

Wskazaniem do zastosowania lakieru fluorkowego jest
a) uszczelnienie bruzd
b) stan zapalny dziąseł
c)zaostrzenie zapalenia przyzębia
d) nadwrażliwość koron lub szyjek zębowych

Płukanie jamy ustnej według metody Torella stosuje się przy

a) przymoczkach
b) zapaleniu przyzębia
c) reedukacji  połykania
d) zbiorowej fluoryzacji

Fluoryzacja metodą Torella polega na

a) płukaniu jamy ustnej 0,2% rozwtorem fluorku sodu
b) szczotkowaniu zębów 0,5% roztworem aminofluorku
c) wcieraniu w powierzchnie zębów 2% roztworu fluorku sodu
d) pędzlowaniu powierzchni zębów 5% roztworem fluorku cynawego

Fluoryzacja metodą Berggrena i Welandera polega na
a).płukaniu jamy ustnej 2% roztworem fluorku cyny.
b) szczotkowaniu zębów 2% roztworem fluorku cyny.
c) płukaniu jamy ustnej 0,5÷1% roztworem fluorku sodu.
d).szczotkowaniu zębów 0,5÷1% roztworem fluorku sodu. 

Stabilną rezerwą fluoru w szkliwie jest
a) fluoroapatyt
b) fluorek sodu
c) fluorek wapnia
d) hydroksyapatyt

W leczeniu wczesnych zmian próchnicowych na powierzchniach gładkich zębów u pacjentów leczonych ortodontycznie stosuje się
a) sorbitol.
b) aminofluorki. 
c) 2% roztwór jodu.
d) kwas pirofosforowy

Podczas przeprowadzania szczotkowania zębów według Berrgrena-Welandera, nieprawidłowym postępowaniem higienistki jest
a) zastosowanie tej metody w przedszkolu.
b) sporządzenie roztworu fluorku sodu w plastikowym kubku.
c) szczotkowanie zębów przy zastosowaniu 0,5÷1% roztworu fluorku sodu.
d) wykonanie szczotkowania poprzedzonego nauką prawidłowego czyszczenia zębów.

Do indywidualnej profilaktyki fluorkowej egzogennej zalicza się
a) spożywanie fluorowanej soli kuchennej.
b) fluorkowanie wody wodociągowej.
c) stosowanie płukanek fluorowych. 
d) zażywanie tabletek fluorkowych.
                                                                                                                                                                                           

 
 
PS
Powodzenia na egzaminach!