Każdy, kto chce znaleźć pierwszy gabinet stomatologiczny do współpracy lub po prostu zmienić pracę, musi zwykle wziąć udział w rekrutacji na dane stanowisko. Nie ma jednego gotowego schematu na przeprowadzenie rekrutacji na stanowisko higienistki stomatologicznej. Rozmowy kwalifikacyjne mogą różnić się między sobą w zależności od tego w jakim gabinecie i przez kogo są one przeprowadzane. Sama kilka razy poddawałam się temu procesowi, ale miałam też możliwość obserwować, jak od środka wygląda rekrutacja w gabinecie stomatologicznym. Widziałam mnóstwo odrzuconych cv, rekrutacji bez powodzenia, czy współprac zakończonych na poziomie dni próbnych.

Rozmawiając z lekarzami, często słyszę, że bardzo trudno jest znaleźć dobrego pracownika. W większości przypadków dla właścicieli gabinetów stomatologicznych kluczowym problemem nie jest zbyt małe doświadczenie kandydata/kandydatki lub nawet jego brak, a zachowanie, postawa i sposób bycia, zaprezentowane już na pierwszym spotkaniu, czy podczas rozmowy telefonicznej. Praca w gabinecie stomatologicznym, to praca z ludźmi – pacjentami i klientami jednocześnie, dlatego tak istotne jest zatrudnienie odpowiedniej osoby, która będzie w stanie ze swoimi współpracownikami zbudować zgrany zespół i pozytywnie wpływać na wizerunek całej firmy.

Od rekrutujących lekarzy zdarzało mi się usłyszeć, że kandydatom/kandydatkom brakuje „wyczucia” i kompetencji miękkich. Na podstawie tych rozmów, stworzyłam mini etykietę rekrutacyjną. Jako, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dobrze jest wyeliminować wszelkie czynniki, które mogą wywołać negatywny odbiór naszej osoby w oczach pracodawcy. 

Podzielę się z Tobą moimi spostrzeżeniami i uwagami, które zdarzało mi się słyszeć od pracodawców skarżących się na brak idealnej kandydatki/kandydata do pracy. 

O czym warto pamiętać starając się o pracę w gabinecie stomatologicznym? 

  1. Pisz prawdę w swoim CV – zdarza się że kandydaci ubarwiają swoje doświadczenie i historię zatrudnienia, a informacje te często można w szybki sposób zweryfikować podczas rozmowy czy pierwszych dnie wspólnej pracy. Lepiej pozytywnie zaskoczyć swoimi umiejętnościami pracodawcę, niż rozczarować.

  2. Jeśli wiesz, że z jakiegoś powodu spóźnisz się na spotkanie, poinformuj o tym wcześniej. Praca w gabinecie stomatologicznym wymaga dobrej organizacji pracy, pacjenci umawiani są na konkretne godziny. Dla pracodawcy – szczególnie aktywnego zawodowo stomatologa, Twoje spóźnienie się na rozmowę, może oznaczać opóźnienie w przyjęciu pacjenta, który jest umówiony po rozmowie rekrutacyjnej. 

  3. Jeśli postanawiasz zrezygnować z rozmowy rekrutacyjnej, daj o tym znać – nie ma nic bardziej frustrującego w rekrutacji, niż umawianie się na spotkania z kandydatami, którzy rezygnują z rekrutacji urywając kontakt. 

  4. Dzwoń – nie kontaktuj się z potencjalnym pracodawcą w sprawie ogłoszenia o pracę za pomocą smsów – wyjątkiem jest sytuacja, kiedy pracodawca jasno zaznacza, że woli taką formę komunikacji). 

  5. Jeśli masz pytania czy wątpliwości po spotkaniu rekrutacyjnym, przemyśl je spokojnie zanotuj i skontaktuj się z pracodawcą żeby o nich porozmawiać. Nie bój się wyjść z inicjatywą rozmowym, ale postaraj się też zebrać wszystkie kwestie, tak, by nie zasypywać pracodawcy telefonami, a omówić wszystkie kwestie podczas jednej rozmowy. 

  6. Przygotuj się — jeśli wiesz do jakiego gabinetu stomatologicznego składasz cv, zapoznaj się z wszystkimi informacjami, które można znaleźć o gabinecie w Internecie. Warto wiedzieć, jak nazywa się właściciel gabinetu kto pracuje w zespole, jakie usługi są oferowane w danym miejscu. 

  7. Ubierz się adekwatne do sytuacji. Biała Koszula, marynarka, a może luźniejszy strój? Nie dla każdego pracodawcy ma to znaczenia, szczególnie, że w gabinetach stomatologicznych zwykle obowiązuje dress code i codzienny ubiór pracowników zastępowany jest na czas pracy uniformem. Chodzi jednak o to, by swoim ubiorem oraz z dobrymi manierami, które są pożądane w pracy z pacjentami, okazać szacunek rozmówcy. Lepiej jest ubrać się zbyt elegancko niż zbyt casualowo. 

  8. Nie przerywaj rekruterowi w środku zdania. Jeśli w trakcie rozmowy pojawiają się w Twojej głowie jakieś pytania, postaraj się zadać je w odpowiednim momencie., natomiast jeśli czujesz, że to właśnie środek zdania pracodawcy jest tym odpowiednim miejscem, by wtrącić pytanie, zasygnalizuj subtelnie chęć jego wygłoszenia. Można to zrobić na przykład unosząc lekko dłoń, wtrącając jednocześnie „ przepraszam, chciałabym coś uściślić…”.

  9. Skoncentruj się na rozmowie i bądź i zaangażowana — nie rozglądaj się po wnętrzu, nie patrz przez okno, kiedy druga osoba do ciebie mówi. Takie zachowanie może być odebrane przez drugą osobę jako jako postawa lekceważąca czy oznaka znudzenia.

  10. Wyłącz dźwięki telefonu przed rozmową — dzięki temu unikniesz rozpraszających sygnałów powiadomień i nerwowego szukania telefonu w torebce.

  11. Ładnie się wypowiadaj i, unikaj kolokwializmów, mów konkretnie i rzeczowo, słuchaj uważnie — dobre umiejętności komunikacyjne są dużym atutem w branży stomatologicznej.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart