JAK STWORZYĆ WIZERUNEK PROFESJONALNEJ HIGIENISTKI?


Wizerunek osobisty często powstaje dość spontanicznie i nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że mamy na niego wpływ. Higienistka stomatologiczna może być ekspertem z zakresu profilaktyki stomatologicznej, edukacji zdrowotnej czy promocji zdrowia i niezależnie od tego, czy jest na początku swojej drogi zawodowej, czy ma 20 lat doświadczenia w pracy z pacjentem, umiejętność zadbania o swój wizerunek może być kluczowym elementem dla jej dalszego rozwoju.

Co zatem warto wziąć pod uwagę tworząc wizerunek profesjonalnej higienistki?
1. Zastanów się, jaki wizerunek chcesz stworzyć? Na ile będzie on spójny z tobą?

2. Odpowiedz sobie na pytanie, co do tej pory udało ci się zrobić, aby dobrze wykreować siebie oraz jakie błędy przytrafiły ci się na tej drodze?

3. Sprawdź, jaki wizerunek kreujesz w sieci. Coraz więcej pracodawców czy klientów/pacjentów, szuka nas na portalach społecznościowych, sprawdza, w jaki sposób kreujemy się w mediach. Dlatego myślę, że warto zastanowić się, jak pokazujemy się światu. Warto spojrzeć na swój wizerunek w sieci tak, jakbyśmy chcieli ocenić człowieka, którego mielibyśmy zatrudnić w naszej firmie.
Możemy przeanalizować:
– jakie informacje zamieszczamy na swoich profilach społecznościowych,
– jakie zdjęcia dodajemy,
– jakie wpisy i komentarze publikujemy.

4. Uważaj na błędy ortograficzne, zarówno na komunikatorach społecznościowych czy w wiadomościach mailowych. Zwracaj uwagę na to, co napisałeś, zanim coś wyślesz.

5. Załóż maila, który w nazwie będzie zawierał twoje imię i nazwisko. Taka nazwa jest bardziej czytelna i nie powoduje problemów z odnalezieniem jej wśród innych.

6. Dodaj stopkę do maila. Dużym nietaktem jest wysyłanie maili bez podpisu. Na szczęście można ustawić automatyczny podpis na swojej skrzynce pocztowej, który dołączy się automatycznie do każdego maila. Dla ułatwienia kontaktu z odbiorcą w stopce można umieścić imię i nazwisko oraz numer telefonu. W przypadku reprezentowania konkretnej instytucji, warto dodać także jej nazwę.

7. Bądź na bieżąco w sprawach branżowych i stale poszerzaj wiedzę. Bierz udział w szkoleniach i konferencjach, które cię interesują i pozwól dowiedzieć się o tym pacjentom poprzez umieszczanie certyfikatów, dyplomów w widocznym miejscu w gabinecie lub na stronie internetowej.

8. Pracuj na swoimi umiejętnościami komunikacyjnymi. Staraj się mówić wyraźnie i rzeczowo, ćwicz aktywne słuchanie.

9. Stwórz portfolio, w którym będziesz zamieszczać „metamorfozy zębowe” swoich pacjentów oraz ciekawe artykuły branżowe i pomoce edukacyjne. Portfolio przyda się zarówno w gabinecie podczas pracy z pacjentem, jak i podczas rozmowy rekrutacyjnej o pracę.

10. Wyrób własną pieczątkę. Nie jest ona wymogiem, nawet dla osób z własną działalnością gospodarczą, jednak moim zdaniem jej użycie sprawi dużo lepsze wrażenie niż sam podpis i pomoże zadbać o estetyczny wygląd dokumentacji medycznej.

11. Noś ze sobą wizytówki, to bardzo szybki i wygodny sposób na wymianę danych osobowych, a ich wykonanie nie jest wielkim kosztem. Jeśli nie jesteś związana z żadnym gabinetem ani z żadną firmą i zastanawiasz się, czy tobie także potrzebne są wizytówki, odpowiedź brzmi TAK. Wystarczy, że umieścisz na nich swoje imię i nazwisko, mail oraz numer telefonu.

12. Napisz porządne CV. Zaktualizuj wszystkie najważniejsze informacje i nie zapomnij o profesjonalnej fotografii.

13. Zadbaj o swój uśmiech. Trudno przekonywać opornego pacjenta do zabiegów higienizacyjnych, kiedy i nam samym wyraźnie przydałaby się wizyta u higienistki lub stomatologa. Piękny uśmiech jest najlepszą wizytówką naszych usług.

14. Zwracaj uwagę na detale: dobrze wyprasowany fartuch, czyste buty, krótkie paznokcie, zadbane dłonie i schludna fryzura. Warto pamiętać o tym, by sprawiać dobre pierwsze wrażenie.

15.  Bądź profesjonalna zarówno w pracy, jak i poza nią. Profesjonalizm nie powinien wyłączać się po godzinach naszej pracy.

16. Poszerzaj bazę referencyjną. Niezależnie o tego, czy pracujesz na etacie, czy działasz jako wolontariusz w różnych organizacjach, zawsze proś o wystawienie pisemnych rekomendacji po zakończonej współpracy. Pomoże ci to zbudować wiarygodność i przyda się na rozmowie o pracę.   Dobrze napisana rekomendacja powinna zawierać:
– nazwę firmy, która ją wystawia,
– datę,
– opis referencji,
– komu są one udzielane,
– popis osoby wystawiającej,
– pieczęć firmową.

  • Anonimowy

    Jak powinna wyglądać taka pieczątka higienistki?

  • Nie ma konkretnych wytycznych, może to być prosta pieczątka typu:

    IMIĘ I NAZWISKO
    higienistka stomatologiczna

    Plus opcjonalnie dane adresowe i kontaktowe. Spotkałam się też z pieczątkami higienistek zaiwerających numer dyplomu zawodowego, ale myślę, że jest to zbędne ponieważ pacjent i tak nie może tego numeru zweryfikować w internecie tak jak np. prawa wykonywania zawodu.

  • Anonimowy

    A czy może być tak?
    IMIĘ I NAZWISKO
    dyplomowana higienistka stomatologiczna
    tel. XXX XXX XXX

  • Anonimowy

    I jeszcze jedno pytanko, mam dyplom higienistki stomatologicznej. Gdy zaczęłam pracę 9 lat temu to nie zwróciłam uwagi, że na umowie napisano mi stanowisko asystentka stom. Niedawno zmieniłam pracę i na świadectwie napisano tak samo, choć przez te 9 lat wykonywałam profilaktykę. Teraz zdałam sobie sprawę, że na CV lepiej byłoby mieć higienistkę, a nie asystentkę. Czy można coś z tym zrobić?

  • Jak najbardziej:)

  • Myślę, że ważniejsze jest to czym się zajmowałaś i jakie masz doświadczenie niż to jak nazwano Twoje stanowisko na papierku. W CV warto rozwinąć zakładkę "doświadczenie" o rubrykę "zakres obowiązków" i napisać konkretnie to, czym się zajmowałaś. Jeśli ktoś będzie miał wątpliwości co do Twoich umiejętności to zawsze może to zweryfikować prosząc o przeprowadzenie jakiegoś zabiegu.

  • Anonimowy

    Dziękuję za odpowiedź 🙂