ZALECENIA DIETETYCZNE DLA PACJENTÓW RZUCAJĄCYCH PALENIE

DZIAŁANIE NIKOTYNY

Dym tytoniowy zawiera około 4 tysiące związków chemicznych, w tym substancje rakotwórcze i teratogenne (uszkadzające płód). Wiele substancji zawartych w papierosach ma charakter trucizn, na przykład arsen, wykorzystywany w walce z plagami szczurów czy cyjanowodór, stosowany w okresie II wojny światowej pod nazwą Cyklon B, do trucia więźniów w niemieckich obozach zagłady. 

Nikotyna jest silną neurotoksyną, wywołuje skurcze naczyń krwionośnych, przyśpiesza czynność serca, podnosi ciśnienie tętnicze krwi, jest głównym czynnikiem ryzyka chorób serca i płuc, sprzyja powstawaniu nowotworów, m. in. raka płuc, warg, języka, przełyku, krtani, trzustki, szyjki macicy, pęcherza moczowego, nerek. 

W przypadku palenia papierosa nikotyna działa niemal natychmiast po zażyciu. Czas potrzebny na przedostanie się nikotyny z jamy ustnej poprzez płuca, serce, aortę, aż do tętnic mózgu, to około 7 sekund. Czas utrzymywania się nikotyny w mózgu po wypalonym papierosie, to około 2 godziny. 
 
PACJENT PALĄCY
Substancje smoliste zawarte w papierosach działają niekorzystnie zarówno na zdrowie jak i  wygląd zębów. Pacjenci palący papierosy mają znacznie większą skłonność do odkładania się kamienia nazębnego, tworzenia się osadów i przebarwień na powierzchniach zębów oraz do powstawania chorób dziąseł i przyzębia, które na dalszym etapie mogą prowadzić do powstawania zmian nowotworowych. Często mimo prawidłowej higieny jamy ustnej mają problemy ze zwalczeniem nieprzyjemnego zapachu z ust czy suchości jamy ustnej. Mogą mieć także zaburzone odbieranie smaków, uczucie pieczenia języka oraz skłonność do powstawania nadżerek i owrzodzeń jamy ustnej.
GŁÓD NIKOTYNOWY

W pierwszym okresie po zaprzestaniu palenia dochodzi do objawów głodu nikotynowego, takich jak:

– niepokój,
– lęk,
– rozdrażnienie, 
– silna  i trudna do opanowania chęć zapalenia papierosa,
– słaba odporność na stres,
– smutek i przygnębienie,
– utrudniona koncentracja,
– suchość jamy ustnej,
– wzmożone uczucie apetytu,
– problemy ze snem, 
– zmęczenie.
 
Pokarmy zasadotwórcze, pomagają na optymalne odtruwanie organizmu, co zapobiega powstawaniu głodu nikotynowego, dlatego w okresie abstynencji tytoniowej, zalecana jest dieta zasadotwórcza, sprzyjająca rzucaniu palenia.
 
ZALECENIA DIETETYCZNE POMAGAJĄCE W RZUCANIU PALENIA
Zaleca się…
1. Pokarmy bogate w witaminę E (kiełki pszenicy, tłuszcze roślinne, orzechy, migdały, soję, nasiona słonecznika, ziarna zbóż, jaja, mleko i jego przetwory). 
2. Dietę z dużą zawartością beta-karotenu (ciemnozielone i ciemnopomarańczowe warzywa, ziemniaki, marchew, suszone morele, szpinak, dynia).
3. Spożywanie żywności zasadotwórczej (warzyw, owoców, kiełków roślin strączkowych, mleka).
4. Bioflawonoidy, zawarte między innymi w winogronach, owocach cytrusowych, brokułach, pomidorach ponieważ mają działanie przeciwutleniające. 
5. Warzywa i owoce zawierające dużo witaminy C (czerwoną i zieloną paprykę, brokuły, brukselkę, kalafior, kapustę, ziemniaki, owoce cytrusowe i jagody).
6. Ziarna zbóż, podroby, ryby, ze względu na to, że zawierają dużo witamin z grupy B. 
7. Zmniejszenie kaloryczności pokarmów.
8. Utrzymywanie właściwego poziomu cukru we krwi.
Należy ograniczyć…

– pokarmy tłuste i ciężkostrawne.

– drobne przekąski typu słone paluszki czy chipsy.
– alkohol pod każdą postacią.
– wyeliminować cukier, słodycze, napoje słodzone oraz sól.